måndag 9 juni 2014

Slöjdlampa

Detta är mitt slöjdarbete och nu ska jag berätta på följande sett om hur jag kom på just denna idén och hur jag gjorde detta. 

Jag kom på idén efter att jag hade varit ute i skogen och promenerat. Jag tyckte att det är häftigt att man får skuggor i trädens form. På detta sättet tänkte jag att man kanske själv skulle kunna göra en egen effekt genom då en lampa. Och effekten blev inte helt som jag tänkte från början, däremot ännu fräckare. 
Som ni ser nedan på bilderna ser ni att lampan på sätt studsar i pinnarna och ger ut en starkare effekt. Och detta blev häftigt eftersom man fick idén av att man skulle kunna ha olika färger. Det blir häftigt i mörkt rum. 

Jag började med att slipa på pinnarna så det blev lite in böjd här och där, så ljuset skulle kunna studsa där. Som ni ser så lyckades jag med det. När jag äntligen var färdig med det så började jag på lådan. 
Jag tog mått på det och det blev 40cmX40cm. Lagom alltså, tycker jag!
Först borrade jag då hålen där pinnarna skulle sitta. sedan målade jag lådan svart.

Efter att lådan och pinnarna var färdiga började jag koppla sladdarna.
Jag började med att jag klippte upp sladden och fick dra den igenom hålet i lådan för att få upp den till lampan. När jag hade gjort det fick jag lägga sladdarna på rätt ställe i själva lampan och sedan skruva ihop det så det sitter.
Sedan fick jag sätta ditt på/av knappen. Där gjorde jag samma sak. Jag öppnade den la sladdarna i från båda sidorna och skruvade fast det. Det blev bra där. Sedan var det bara lampan kvar som skulle skruvas in. 

Den här lampan tyckte jag var väldigt häftigt och och spännande att göra. Jag är nöjd med mitt arbete och det var värt det att göra det. Jag vill tacka Jens för hjälpen och tipsa folk i framtiden att göra en sådan här lampa. För den är verkligen häftig! ;-) 


















1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Den blev riktigt häftig. Jättebra bilder! Mvh Jens

    SvaraRadera